Зміни приголосних у потоці мовлення. Асиміляція. Дисиміляція. Спрощення приголосних. Приставні приголосні в українській мові.
Мета : поглибити знання учнів про приголосний звук; з'ясувати, які зміни приголосного відбуваються у потоці мовлення; розкрити поняття асиміляції, дисиміляції приголосних; повторити спрощення приголосних в українській мові; удосконалювати навички написання слів, у яких відбувається спрощення; розвивати увагу, пам'ять, логічне мислення; формувати пізнавальний інтерес учнів до рідної мови.
Тип уроку: комбінований (повторення, вивчення нового матеріалу).
Обладнання: підручник "Українська мова" 10 клас О. Олійник
ХІД УРОКУ
І. Актуалізація опорних знань учнів.
Бесіда.
На якій основі звуки мови поділяються на голосні і приголосні?
Розкажіть про класифікацію приголосних звуків.
Який приголосний в українській мові завжди є м'яким?
Розкажіть про співвідносні пари твердих і м'яких приголосних звуків?
Графічні скорочення у мові. Орфографічний словник. Використання орфографічного словника для перевірки, написання та наголошення слів і їх форм
Мета: познайомити учнів з графічними скороченнями , які використовуються на письмі, правилами графічних скорочень; навчити правильно скорочувати слова для швидшого і економного письма, а також прочитувати графічні скорочення у книжках; формувати навички використання орфографічного словника; розвивати пам'ять, логічне мислення, увагу; виховувати любов до природи рідного краю.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
ХІД УРОКУ
І. Мотивація навчальної діяльності.
Завдання : записати текст під диктовку.
Ратнівщина є унікальною територією з напрочуд мальовничою природою. Тут сплелися воєдино чудові пейзажі буйних лісів, яскраво-зелених луків, синь озер і річок. В краї збереглися рідкісні ділянки лісів, рослинності та представників фауни.
Тема. Складнопідрядне речення, його будова, засоби зв′язку в ньому.
Мета: дати поняття про складнопідрядне речення , пояснити якими сполучниками пов’язуються його частини; поглиблювати вміння впізнавати складнопідрядні речення, визначати їхні граматичні основи, розряди сполучників підрядності, якими з’єднуються частини складнопідрядного речення; виховувати любов до краси осінньої природи; формувати пунктуаційну грамотність, розвивати увагу, логічне мислення, усне й писемне мовлення.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
ХІД УРОКУ
Перевірка домашнього завдання.
Диктант із коментуванням.
Зробити синтаксичний розбір записаних речень( усно ). Накреслити схеми речень.
Береза спалахне свічею у потемнілому гаю, а місяць золоту кирею на неї зодягне свою. Скрипка пливе над землею, і зветься та скрипка вітром, і скрипка та багатострунна тихо за обрій сплива. ( За Є. Гуцало. )
Тема: Дієприкметник як особлива форма дієслова: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.
Мета: дати поняття про дієприкметник як особливу форму дієслова, пояснити властиві дієприкметникові граматичні ознаки прикметника й дієслова, формувати вміння розпізнавати дієприкметники в реченнях, з’ясовувати їх рід, число, відмінок, синтаксичну роль; виховувати повагу до таких чеснот, як людяність і доброта; виховувати любов до рідної природи; розвивати увагу, уяву, логічне мислення, пам’ять.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: підручник, таблиця “Форми дієслова”.
Перебіг уроку
І. Актуалізація опорних знань.
* Прочитати заздалегідь записані на дошці речення. Поставити питання до виділених слів. На яку саме ознаку вказують ці слова?